تبلیغات
فرافایل، مرجع بزرگ خرید و فروش فایل پرتال آگهی استخدامی اسکای شاپ - آشنایی با فنون مصاحبه:

آگاهی از نحوه برگزاری مصاحبه‌های شغلی و دیدگاه ویژه به این بخش، فرصت‌های بسیار مناسبی را پیش روی كارجویان قرارمی‌دهد. درهمین رابطه میزان انگیزه و مهارت مدیریت كارجویان نیز افزایش می‌یابد و با اعتماد به نفس تصمیم‌های مناسبی را اتخاذ می‌كنند. پرسش‌ها و باید‌‌ها و نباید‌های مصاحبه، در واقع چارچوب‌ها و قوانینی هستند كه طرفین مصاحبه‌كننده و مصاحبه‌شونده را به رعایت از اصولی منطقی و كارشناسی‌شده فرامی‌خوانند، زیر اصلی‌ترین اصول مباحث مصاحبه شغلی را عنوان می‌كنند، برای آشنایی بیشتر با نحوه برگزاری مصاحبه‌های شغلی، با ما در این مقاله همراه شوید.

آگاهی از نحوه برگزاری مصاحبه‌های شغلی و دیدگاه ویژه به این بخش، فرصت‌های بسیار مناسبی را پیش روی كارجویان قرارمی‌دهد. درهمین رابطه میزان انگیزه و مهارت مدیریت كارجویان نیز افزایش می‌یابد و با اعتماد به نفس تصمیم‌های مناسبی را اتخاذ می‌كنند. پرسش‌ها و باید‌‌ها و نباید‌های مصاحبه، در واقع چارچوب‌ها و قوانینی هستند كه طرفین مصاحبه‌كننده و مصاحبه‌شونده را به رعایت از اصولی منطقی و كارشناسی‌شده فرامی‌خوانند، زیر اصلی‌ترین اصول مباحث مصاحبه شغلی را عنوان می‌كنند، برای آشنایی بیشتر با نحوه برگزاری مصاحبه‌های شغلی، با ما در این مقاله همراه شوید.

 مصاحبه

 کاربردی‌ترین مرحله و شیوه‌ای كه هر شخص حداقل یك‌بار در طول زندگی برای به‌دست آوردن شغل ایده‌آل خویش آن را تجربه‌كرده است. نتیجۀ چنین مصاحبهای این است که شخص برای انجام کاری یا پذیرش مسئولیتی مناسب یا غیرقابل قبول معرفی میشود. در چنین مصاحبهای باید ارتباطی دوطرفه میان مصاحبه‌كننده و مصاحبهشونده ایجاد شود. ماحصل کار تعیین میکند که آیا امکان بهوجود آمدن همکاری متقابل و سازنده وجود خواهد داشت یا خیر. در مصاحبۀ استخدامی، مصاحبه‌كننده این امکان را بهوجود میآورد تا مصاحبهشونده نیز سؤالاتی را در مورد شغل آینده مطرح و پاسخهایی دریافت کند. بنابراین در این مصاحبه پرسش و پاسخ، متقابل و دوطرفه خواهد بود.

 چگونه نخستین جلسه مصاحبه شغلی را با موفقیت اجرا كنیم؟

خود را در مقابل مصاحبه‌شونده و درهنگام پاسخ‌گویی به سوالات فرض كنید. شاید این جلسه معارفه و یا پرسش‌و پاسخ بیش از پانزده دقیقه هم به طول نینجامد، اما از آن جایی‌ كه مصاحبه‌كننده در كار خود كاملا تبحر دارد، می‌تواند پاسخ‌های هر كارجویی را به خوبی ارزیابی و تحلیل كند و در نهایت شما را دعوت به همكاری كند.

 مدت مصاحبه

 در بسیاری از مواقع طولانی‌شدن زمان مصاحبه نه‌تنها موجب خستگی و بی‌حوصلگی مصاحبه‌‌كننده و اشتباهات ناشی از آن می‌شود، بلکه تاثیر مشابهی برمصاحبه‌شونده خواهد داشت. در برخی از مصاحبه‌ها، خصوصاً در تحقیقات طولانی و چندین روزه بهتراست که مصاحبه‌كنندگان روزانه بیش از چهار ساعت مصاحبه نکنند و بین مصاحبه‌ها آنقدر فاصله بگذارند تا بتوانند مصاحبه‌های بعدی را با آمادگی، تمرکز و اشتیاق بیشتری انجام دهند و بقیه اوقات را به مسایل دیگر تحقیقی مانند اصلاح و تصحیح یادداشت‌های خود در پرسشنامه‌های پرشده، مشاهده محیط تحقیق و توصیف مسایل و عوامل جانبی و غیره بپردازند. در گذشته تصور بر این بود که مدت هر مصاحبه نباید از حدود 30 تا 35 دقیقه بیش‌تر باشد، اما تجربیاتی که در این مورد به وسیله محققان مختلف کسب شده است، نشان می‌دهد که مصاحبه‌شوندگان می‌توانند حتی حدود یک ساعت تا یک ساعت و نیم نیز به طور فعال و مشتاقانه در مصاحبه شرکت کنند، مشروط بر اینکه موضوع مورد مطالعه و یا سوالات و محتوای پرسشنامه جالب و شرایط مصاحبه بر وی تاثیر منفی نداشته باشد.

 جریان ارتباطات میان مصاحبه‌كننده و مصاحبه‌شونده

 مصاحبه در واقع یک نوع کنش متقابل میان‌ مصاحبه‌كننده و مصاحبه‌شونده است؛ اگرچه چارچوب آن تا حد زیادی به وسیله پرسشنامه تعیین می‌‌شود، اما در نهایت توانایی‌های مصاحبه‌كننده باید به نوعی نزد مصاحبه‌كننده به اثبات برسد. از این رو موافقت یا مخالفت آنها با مصاحبه، در آغاز بیشتر تابع این مساله است که مصاحبه‌شونده تا چه حد بتواند نظر كارفرما را جلب کند. بنابراین در جریان یک مصاحبه عوامل تعیین‌کننده کنش متقابل بین مصاحبه‌كننده و مصاحبه‌شونده عموما به شرح زیرند:

نخستین قضاوت مصاحبه‌كننده، با نحوه لباس‌پوشیدن مصاحبه‌شونده آغاز می‌شود که نباید با انتظارات و ارزش‌های محیط كار مغایرت داشته باشد. وضع ظاهری گاه معرف بعضی از عوامل و ارزش‌های دیگر مانند ملیت نیز می‌تتواند باشد.

 عامل جنست نیز می‌تواند تعیین کننده باشد. در بیشتر موارد اگرمصاحبه‌كننده و مصاحبه‌شونده هم‌جنس باشند، مصاحبه راحت‌تر انجام می‌شود، خصوصاً وقتی سوالات مربوط به مسایل شخصی و خصوصی باشد.

پس از مشخصات ظاهری، عامل تعیین‌کننده دیگر، زبان یا نحوه سخن گفتن است که باید با ارزش‌ها و انتظارات مصاحبه‌كننده منطبق باشد. اساسا فن بیان، یكی از مهم‌ترین اولویت‌هایی است كه كارفرمایان و مصاحبه‌كنندگان در استخدام كارجویان و روابط عمومی و ارتباط با مخاطبان در نظر دارند.

آیا مصاحبه بهترین راه برای ارزیابی كارجویان است؟

اگرچه مصاحبه یکی از متداول‌ترین روش‌های تحقیق درعلوم اجتماعی و معیاری برای صلاحیت علمی و عملی كارجویان است،   اما نمی‌توان تنها مصاحبه را معیاری برای ارزیابی افکار، اندیشه‌ها، گرایش‌ها و انگیزه‌های مصاحبه‌شوندگان در همه زمینه‌ها در نظر گرفت. در همین رابطه و برای اتخاذ تصمیم نهایی باید به طور عملی و خارج از فضای پراسترس مصاحبه نیز كاركردها و توانایی‌های مصاحبه‌شوندگان را نیز بررسی كرد. بدین منظور به روش‌های‌ دیگری نیز نیاز است. از سوی دیگر کارآیی، دقت و اطمینان این روش برای بررسی مفاهیم و مسایل ساده‌تری که در شعاع سنجش آن قرار می‌گیرد از طرف بسیاری از منتقدین مورد تردید است.

 مصاحبه، خصوصاً به روش سنتی، مصاحبه‌شونده را در شرایطی بسیار غیر‌طبیعی قرار می‌دهد. به طوری‌که طرح مسایل از سوی مصاحبه‌كننده در چارچوبی که از سوی مدیریت سازمان تعیین شده است محدود می‌شود و لذا از تمایل او به صحبت‌کردن و شکافتن مطالب و بدین ترتیب از عمق مسایل مورد بررسی می کاهد. به همین دلیل نیز اولین دانشمندانی که روش پرس و جو را در مکتب نورنبرگ در آلمان به کار بردند، معتقد بودند که مصاحبه باید همانند صحبت روزمره با حالتی کاملاً طبیعی انجام گیرد و سوالات در طول یک صحبت مطرح شوند.مصاحبه‌كننده باید نه سوالات را از روی پرسشنامه بخواند و نه جواب‌ها را در مقابل پاسخگو یادداشت کند. به طور خلاصه مصاحبه‌كننده باید آن‌قدر حرفه‌ای روال مصاحبه را اجرا كند كه مصاحبه‌شونده با حالتی كاملا عادی و به دور از فضای مقرارتی مصاحبه، سوالات را پاسخ دهد.

  اصمینان از صحت گفته‌های مصاحبه‌شوندگان

صحت گفته‌های مصاحبه‌شوندگان نیز معضلی برای كارفرمایان است كه باید با بررسی مدارك دانشگاهی، استعلام از سوابق شلی و تحصیلی و در نهایت آزمون‌های شفاهی، كتبی و عملی، به اثبات برسد. مصاحبه‌شوندگان درباره برخی از مسایل، آگاهانه اطلاعات صحیح و واقعی در اختیار مصاحبه‌كننده قرار نمی‌دهند، عکس‌العمل‌های آن‌ها درباره پاسخ به مسایل آینده و پرسش‌هایی این‌گونه معیار درستی از شخصیت و مدیریت بحران را نشان نمی‌دهد. هرچند اگر مصاحبه‌شونده مایل باشد تا حقیقت و واقعیت را بگوید، اما چون هنوز در آن وضعیت خاص، با تمام عواملی که بر روی او تاثیر خواهند گذاشت، قرار نگرفته است، نمی‌توان به گفته او در مورد عکس‌العمل آینده‌اش اطمینان کرد. لذا نمی‌توان با سنجش، گرایش‌ها و نظراتی كه درباره آینده می‌دهد، اعتماد کرد و بر اساس آنها تصمیم گرفت.

كیفیت پرسش‌های مصاحبه‌كننده

شناخت ویژگی‌ها و خصوصیات فردی كارجویان، کار بسیار دشواری است، اما این ویژگی‌ها، در بسیاری از موقعیت‌های شغلی، بسیار حائز اهمیت هستند. پرسش‌ها باعث می‌شوند که مصاحبه‌شوندگان کمی بیشتر درباره خودشان و ویژگی‌های مربوط به سوابق کاری خود، صحبت کند. روند مصاحبه ممکن است به کمی احتیاط نیاز داشته باشد. در پرسش‌های مربوط به خصوصیات فردی و اخلاقی مصاحبه‌شوندگان باید دقت كنند. پرسش‌های آزاد و فرضی، پرسش‌های بسیار مناسبی برای آشکار‌ساختن خصوصیات فردی كارجویان هستند.

 پرسش‌هایی كه باید كارجویان پیش از مصاحبه بدانند به شرح زیرند:

مهم‌ترین موانع و چالش‌های كاری خود را عنوان كرده و راه‌های مقابله با آن‌ها را ذكر كنید؟

مهم‌ترین نتایج و موفقیت‌های خود را بیان كنید؟

از چه هنگام فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز كردید؟

سوابق شغلی و تحصیلی و سمت‌های قبلی خود را نام ببرید؟

تا كنون فعالیت در چه مشاغلی را تجربه‌ كرده‌اید؟

در هنگام بحران‌های اقتصادی چه واكنشی از خود نشان خواهید داد؟

تا كنون چه پروژه‌هایی را با موفقیت به پایان رسانده‌اید و دلیل موفقیت خود را در اجرای چه اصولی می‌دانید؟

برای رسیدن به هدف اصلی و احراز پست‌های سازمانی بالا، كسب چه آموزش‌‌ها و روش‌هایی لازم است؟

حضور در شركت‌ها و سازمان‌های بزرگ و موفق، چه نقشی در پیشبرد اهداف تجاری دارند؟

  كلام آخر

مصاحبه فرصتی است تا كارجویان مهارت‌های خویش را در برابر كارفرمایان به نمایش گذارند، هر مصاحبه‌كننده‌ای قواعد خاص خودش را دارد، شرط پذیرش، تخصص و اعتماد به نفس است، مرحله‌ای كه تنها با سال‌ها تلاش و كسب مهارت و تجربه در محیط تئوری و عملی حاصل می‌شود، بنابراین پیش از هر آزمون و مصاحبه‌ای باید به خودتان و كارتان اطمینان داشته باشید تا بتوامید همپای رقیبان اهداف بزرگ را كسب كنید.


                        فروش ویژه کیت ترک سیگار Zero Smoke                          
            


کیت ترک سیگار Zero Smoke، پدیده ای بی نظیر و تائید شده در سراسر جهان. برنده جایزه بهترین محصول سلامتی در 4 سال متوالی از موسسه ملی بهداشت آمریکا. سیگار را در عرض 30 روز ترک کنید!
                                                
            
            روش خرید: برای خرید پس از کلیک روی دکمه زیر و تکمیل فرم سفارش، ابتدا محصول مورد نظر را درب منزل یا محل کار تحویل بگیرید، سپس وجه کالا و هزینه ارسال را به مامور پست بپردازید. جهت مشاهده فرم خرید، روی دکمه زیر کلیک کنید.            
            

            قیمت: 28000 تومان            
                                                

           

  • لحظه ها
  • آی ایی اس پی
  • قالب وبلاگ